0-3 måneder

Ligge på maven på låret – i forskellige vinkler

Ligge på maven i forskellige vinkler er en øvelse hvor barnets styrke i nakke og ryg rigtig kan styrkes. Samtidig er øvelsen rigtig god når dit barn skal lære og styrkes i at ligge på maven. Øvelsen kan laves med barnet lige fra det er nyfødt.

Bliver barnet træt kan barnet stille ligge hovedet på benene og slappe af til det igen er klar til at løfte hovedet op. Lyt til barnet og giv det en pause når det siger fra.

Cirkelben

Cirkelben er en øvelse der har til formål at stimulere barnets fordøjelse samt løsne op i barnets ben og ryg. Den del af tarmen som særligt stimuleres er placeret yderst på barnets mave med en retning startende i bunden af maven og med urets retning når barnet ses forfra liggende på ryggen. Øvelsen er vist hvor benene skiftevis kører med og mod urets retning, men laves øvelsen for at stimulere tarmene anbefales det kun at bevæge i urets retning.

Bøje og strække ben

Bøje og strække ben er en øvelse hvor bevægelse, berøring og nærvær er i centrum. Øvelsen anbefales allerede fra barnet er nyfødt.

Bøje og strække ben er en øvelse der ved sine bevægelser stimulere tarmene, og er således en øvelse du flere gange vil få anbefalet af sundhedsplejersken hvis dit barn døjer med luft i maven.

Vær forsigtig og mærk efter dit barn. Gør det modstand skal du holde en kort pause. Husk på at barnet inde i mors mave har været vant til at ligge med bukkede arme og ben, og derfor er denne øvelse i starten meget uvant for barnet.

Armene skiftevis op og ned

Armene skiftevis op og ned er en øvelse hvor bevægelse, berøring og nærvær er i centrum. Øvelsen anbefales allerede fra barnet er nyfødt.

Øvelsen stimulerer barnets muskel og led sanser, og barnet berøreres i hele øvelsen og følesansen stimuleres.

Vær forsigtig og mærk efter dit barn. Gør det modstand skal du holde en kort pause. Husk på at barnet inde i mors mave har været vant til at ligge med bukkede arme og ben, og derfor er denne øvelse i starten meget uvant for barnet.

Kram og det store T

Kram og det store T er en sjov øvelse hvor barnet rigtig får stimuleret kroppen og hjernen. Man træner krydsbevægelser når barnet krammer sig selv, og samtidig stimuleres barnets muskel og led sanser i hele øvelsen. Barnet berøres i hele øvelsen og følesansen stimuleres.

Vær forsigtig og mærk efter dit barn. Gør det modstand skal du holde en kort pause. Husk på at barnet inde i mors mave har været vant til at ligge med bukkede arme, og derfor er denne øvelse i starten meget uvant for barnet.

Kroppens kryds

Kroppens kryds er en øvelse hvor barnets krop og hjerne stimuleres. Øvelsen er super god for barnet, og også rigtig sjov når barnet på et tidspunkt bliver bevidst om sine fødder. Her vil du opleve at barnet på et tidspunkt begynder at lave denne øvelse selvstændigt når det ligger på ryggen.

Kroppens kryds er en øvelse som stimulere og styrker hjernens to halvdele til at samarbejde – en meget vigtig del af barnets motoriske udvikling og senere indlæring.

Vær særlig opmærksom på at barnet inde i mors mave har lagt med bukkede arme og ben, det kan derfor være en god ide at starte med kun at samle hænderne med knæ, og så gradvist øge til hænder og fødder.

Finger tagfat – op at sidde med støtte

Finger tagfat – op at sidde med støtte er en øvelse som styrker barnets arme og mave – barnet vil helt naturligt forsøge at løfte sig op så snart barnet får fat i dine fingre. I denne øvelse er målet at barnet kan trække sig selv op til siddende stilling. Det vigtige i netop denne øvelse er at beskytte barnets hoved og nakke. Når barnet er oppe at sidde, flyttes en hånd bag ved hoved og nakke som støtter barnet når det igen skal ned at ligge.

Næste skridt er øvelsen “Finger tagfat – op at sidde uden støtte” som er at finde under øvelserne i 3-6 måneder.

Baby stræk

Baby stræk er en øvelse hvor vi løsner op i barnets  ryg ved at strække og ud rulle hele vejen op langs rygsøjlen.

Øvelsen er god for barnets bevægelighed og til at gøre barnet bevidst om kroppens udfoldelser muligheder.

Baby stræk anbefales ikke når barnet lige har spist.

Vippe på kylling

Vippe på kyllingen er super sjov – bObles kylling rummer mange timers sjov og motorisk læring.

Barnet kan til at starte med bare ligge på kyllingen i denne øvelse, senere kan barnet blive vippet frem og tilbage for til sidst selv at ligge og vippe på kyllingen.

Du kan ligge noget spændende legetøj foran dit barn og lade barnet gribe ud og lege med det. Du kan med fordel også ligge foran dit barn og se på, og lege med dit barn.

Foldet håndklæde under brystet

Øvelsen foldet håndklæde under brystet er en øvelse der skal hjælpe det lille barn med at træne og løfte og holde hovedet. Samtidig er øvelsen rigtig god når barnet skal igang med at styrke armene ved at have vægtbæring herpå.

Til at ligge under brystet kan man bruge stort set alt lige fra håndlæder, klude, lagner osv..

Køretur på bilen

Mærk suset når bilen suser afsted og laver sjove sving og drejninger. Køretur på bilen er sjov, og kan let tilpasses det enkelte barn.

Dit barn ligger trygt og stabilt hen over bilen, og vil derfor hurtig blive tryg ved at sætte mere fart på – med garanti for større smil og grin.

Kør fra sted til sted – og lad barnet opleve hele hjemmet.

Klap med fødderne

Klap med fødderne er en øvelse der skal gøre barnet mere bevidst om sin krop – og i denne øvelse med fokus på fødderne. For det helt nyfødte barn ses det tydeligt at fødderne er spændende og det varer ikke længe før barnet vil forsøge at gribe ud efter fødderne når vi laver denne øvelse med barnet.

 

 

Cykeltur

Cykeltur er en øvelse hvor bevægelse, berøring og nærvær er i centrum. Øvelsen anbefales allerede fra barnet er nyfødt.

Cykeltur er en øvelse der ved sine bevægelser stimulere tarmene, og er således flere gange en øvelse du vil få anbefalet af sundhedsplejersken hvis dit barn døjer med luft i maven.

Vær forsigtig og mærk efter dit barn. Gør det modstand skal du holde en kort pause. Husk på at barnet inde i mors mave har været vant til at ligge med bukkede arme og ben, og derfor er denne øvelse i starten meget uvant for barnet, og man skal ikke forcere at strække arme og ben.

Trille fra side til side i en måtte

Trille fra side til side i en måtte er en super sjov tilvænningsøvelse når dit barn skal lære at rulle fra ryg til mave. Barnet balancesans stimuleres og barnet vænner sig på en tryg og sjov måde til at komme op på siden at ligge.

Smil, ros og vær nærværende og mærk hvordan barnet elsker at trille fra side til side.

Hav altid et blødt underlag og sørg for ikke at løfte barnet højere op end nødvendigt.

Lege på maven med bolde

Lege på maven med bolde er en øvelse der kan laves hver eneste dag – og dit barn vil elske det. Princippet er enkelt – farver, forskellige størrelser og former der vækker dit barns opmærksomhed.

I videoen er øvelsen vist med forskellige fine bolde, men man kan i princippet bruge lige hvad man har lyst til.

Fyld endelig ikke hele stuen op med legetøj, da barnet så bliver mere forvirret/overstimuleret end hvad godt er – fordyb jer og vær nærværende i enkelte elementer af gangen.

På tur med krokodillen

Huhej – nu skal vi lege! På tur med krokodillen kan give en super sjov og spændende dag. Sus rundt på krokodillen i hele huset og mød spændende nye ting på din vej. På tur med krokodillen kan også bare være det hyggelige øjeblik hvor barnet som i videoen suser frem og tilbage med tæt kontakt til mor eller far.

Øvelsen er god for motorikken og styrker barnets udvikling – du kan udfordre dit barn når det er større ved at lade det finde ting på turen rundt i huset som er placeret således at barnet selv kan samle tingene op.

Suse på rullebræt

Suse på rullebræt er en øvelse som dels styrker dit barns motoriske udvikling, men som også er en øvelse som bringer smil og glæde frem.

Det er en øvelse som kan varieres til at være en rolig tur hvor barnet tager på opdagelse til at være en vildere tur med fart og vilde sving.

Vær opmærksom på især de mindste børn at de kan have svært ved at holde balancen og derfor kan være i risko for at vælte.

Ligge på maven på krokodillens mave

Ligge på maven på krokodillens mave er en øvelse der kan laves helt fra barnet er nyfødt – krokodillens skrå hældning når barnet ligger mave mod krokodillens mave er god for at gøre det lettere for det lille barn at holde hovedet oppe.

Er dit barn så langt at det nu selv kan holde hovedet, kan man som i videoen begynde at vippe lige så stille med krokodillen – det er bare super sjovt!

Du kan med fordel ligge dig foran dit barn og nyde lidt kvalitetstid i tæt nærvær med dit barn.

Snurretur på skildpadden

Snurretur på skildpadden er en sjov og snurrende øvelse der udfordrer dit barns balance og styrke.

Du kan rundt om barnet ligge noget legetøj som barnet kan kigge på, mens det snurrer rundt.

Hav altid godt fat i dit barn da skildpadden let kan vippe fra side til side, og barnet derved kan falde af. Det er en fordel at benytte det runde tumlegulv i denne øvelse da cirklen kan tages ud, hvori skildpadden kan ligge. Herved er der et blødt underlag hele vejen

Ligge på maven på kylling

bObles har udformet den lille kylling – et sjovt og funktionelt motorisk stykke legetøj der er rigtig god til de mindste. Øvelsen at ligge på maven på kyllingen er en af de først som kyllingen kan bruges til. Barnet kan på en legende let måde styrke kroppen og udfordre motorikken.

Du kan med ligge noget spændende legetøj foran dit barn og lade barnet gribe ud og lege med det. Du kan med fordel også ligge foran dit barn og se på, og lege med, dit barn.

Fra side til side på elefantens mave

Fra side til side på elefantens mave er den spæde start på at sidde i kravlestilling for det lille barn. Barnet får mulighed for at træne nak- og rygmusklerne ved at ligge på maven, og når barnet vippes fra side til side vil det på et tidspunkt sætte fra med armene og styrke arme og skulder.

Øvelsen kan laves både på bObles mellem og store elefant, men til de små er mellem elefanten at foretrække.

Det er en forudsætning at barnet har rimelig god kontrol over at holde hovedet inden denne øvelse laves.

Snurretop på tumlebræt

Snurretop på tumlebræt er en øvelse som styrker dit barns motoriske udvikling. Øvelsen træner dit barns balancesans og er samtidig en øvelse som er rigtig sjov at lave.

Det er en øvelse som kan varieres ved at justere tempo på drejningerne.

Vær opmærksom på især de mindste børn at de kan have svært ved at holde balancen og derfor kan være i risko for at vælte.

Vippe med baby i armene

Vippe i armene er en øvelse der har til formål at udfordre barnets balancesans og samtidig frembringe en masse smil og grin!

Juster tempoet og udsvingene efter hvad dit barn har lyst til, og mærk efter hvornår dit barn siger fra.

Øvelsen udvides når barnet bliver ældre i øvelsen “Vippe, vippe, baglænder” som du kan se her.

Ligge på maven – trille med bolde

Ligge på maven – trille med bolde er en øvelse der skal styrke barnets nak- og rygmuskulatur ved at lege med barnet liggende på maven på dine lår med forskellige bolde foran.

At barnet bliver glad for at ligge på maven er afgørende for den fremtidige motoriske udvikling, en øvelse som denne hvor barnet kan ligge og lege i længere tid er derfor rigtig god.

Du kan til øvelsen med fordel benytte forskellig farvet bolde eller andet legetøj som barnet finder spændende.

Hovedløft på krokodillen (skrå underlag)

Hovedløft på krokodillen er en øvelse der skal styrke barnets ryg- og nakkemuskulatur på en sjov og spændende måde.

bObles krokodillens skrå flade hjælper barnet til lettere at kunne løfte hovedet fra underlaget, og højden gør at barnet let vil kunne se ting som er foran på gulvet.

Læg noget spændende legetøj foran barnet, eller læg dig ned foran og nyd dit lille vidunder. I videoen bruges også fine farverige bolde som barnet har travlt med at følge.

Ros barnet når det løfter hovedet og kigger op.

Baby snurretop

Rundt, rundt, rundt og rundtosset. Baby snurretop er en øvelse der får både krop og hoved til at snurre rundt.

Øvelsen frembringer smil og er en let icebreaker når der rigtig skal leges.

Husk at mærk efter om dit barn syntes øvelsen er sjov, og tilpas farten og antal rotationer efter netop dit barn.

Svingtur i armene

Nu skal der fart på – svingtur i armene er en øvelse der er er super sjov for dit barn. Sæt fart under feltet og giv dit barn en svingtur.

Husk at lyt til dit barn og tilpasse udsvingene efter det.

Skift side jævnligt så dit barn ikke kommer til at få nogle skæve spændinger i ryggen.

Baby gynge

Baby gynge er en sjov øvelse – især for de børn der godt kan li’ det hele lidt vildt. Øvelsen kan dog godt tilpasses til de mere forsigtige børn, da det hele afhænger af farten på rulningerne.

Vær opmærksom på at dit barn skal have god kontrol over sit hoved og nakke inden denne øvelse udføres. Der kan derfor være stor variation i hvornår dit barn er klar til at blive taget med ud på denne gyngetur.

 

Hænge til tørre – siddende

Hænge til tørre er en øvelse der hurtigt vil frembringe smil. En utrolig alsidig øvelse der kan laves næsten overalt. Dit barn vil elske at hænge på hovedet og være helt tæt på dig!

Øvelsen er med til at styrke barnets balance og samtidig træne lattermusklen. Vi anbefaler at hvis øvelsen laves med de helt små børn at man sørger for at have godt fat omkring hofterne frem for låret. De større børn, over 6 mdr., kan kan tage fat længere nede ved låret.

Baby vippe

Baby vippe er en sjov og nærværende øvelse der kan frembringe smil på et hvert barns læber. Øvelsen er let at tilpasse det enkelte barn, og kun forældrenes rugbrødsmotor sætter begrænsninger.

Du kan tilpasse denne øvelse til dit barns temperament ved at gøre udsvingene større eller mindre, hurtigere eller langsommere.

Du kan med fordel holde en hånd på barnets ryg hvis barnet kommer næsten op i lod så barnet er helt tryg.

 

 

Ligge på maven på donut

Ligge på maven på donut er en øvelse som barnet kommer til at elske. Barnet træner at holde sit hoved højt, har mulighed for at tage en pause ved at ligge hovedet på kanten, men bedst af alt ved denne øvelse er stimuleringen af balancesansen. Når barnet ligger på maven på donuts vil bObles donuts bevæge sig ved den mindste bevægelse som barnet laver. Du vil derfor se at barnet hele tiden bliver udfordret på balancen, til stor fornøjelse for barnet.

Vær opmærksom på dit barn, og lad ikke dit barn ligge alene da der er risiko for at barnet vælter ud over kanten når det bliver alt for glad med en masse spjæt i denne øvelse.

OBS at mængden af luft kan gøre donut mere stabil ved at have mere luft i – og mere sjov og bevægende ved at have lidt mindre.

Ligge på maven på den store bold

Ligge på maven på den store bold er en favorit øvelse som bør laves i ethvert hjem. Barnet træner og styrkes mens det leger.

Barnet udfordres i denne øvelse på balancen og samtidig stimuleres følesansen – dette kombineret med træning af barnets nakke- og rygmuskulatur gør denne øvelse helt unik.

bObles runde tumlegulv er særligt egnet til øvelser og lege med den store bold, da cirklen i midten kan tages ud og bolden derfor pludselig ikke triller væk.

Øvelsen udvides senere i kapitlet 3-6 mdr. – se øvelsen: “Fang nuller – på den store bold“.

Ligge på maven på skinnebenet (vandret)

Ligge på maven på skinnebenet er en øvelse hvor nærvær er i fokus. Barnet kan i denne øvelse være i tæt kontakte med sine forældre, og øvelsen frembringer store smil.

At øvelsen ud over at være super sjov for barnet også samtidig styrket barnet ryg og nakke er bare et plus.

Denne øvelse videreudvikles i øvelsen “Baby vippe” som kan ses her, samt i øvelsen “Baby gynge” som ses her.

Vippe på elefanten med kyllingen

Vippe på elefanten med kyllingen er en øvelse som Laura der vises i videoen er helt vild med. Flere timer kan gå med denne ene øvelse. Øvelsen er god at lære barnet at holde sit hoved stabilt på da man selv kan justere sværheden.

Mens barnet er helt nyfødt kan man nøjes med kun at vippe elefanten tilbage og op til vandret (så barnet kun kommer til at ligge fladt og “op af bakken”). Som barnet gradvist bliver stærk og har brug for flere udfordringer kan man så begynde også at vippe barnet forover, hvilken udfordrer barnet yderligere.

Mærk efter hvad barnet har lyst til. En god ide kan være at der ligger noget spændende legetøj rundt omkring på gulvet som barnet kan kigge rundt efter. – Ligger der noget foran kan barnet måske komme så langt op at vippe at barnet kan gribe fat og fange noget af det?

Ligge på maven på mellem elefanten

Ligge på maven på mellem elefanten er en eventyrlig leg hvor barnet samtidig får styrket kroppen.

Elefantens krumning gør at du allerede tidligt kan ligge barnet på elefanten. Højden på elefanten gør at barnet kan komme lidt op og få et overblik og samtidig stimuleres til at kigge op og se langt frem (når synet tillader det).

Når barnets nakke er mere stabil kan man sætte elefanten på tumlebrættet og tag på en spændende safari på elefanten ved at skubbe barnet rundt til forskellige stedet i huset.

Ligge på maven på elefanten

Ligge på maven på elefanten er en eventyrlig leg hvor barnet samtidig får styrket kroppen.

Elefantens krumning gør at du allerede tidligt kan ligge barnet på elefanten. Højden på elefanten gør at barnet kan komme lidt op og få et godt overblik og samtidig stimuleres til at kigge op og se frem.

Når barnets nakke er mere stabil kan man sætte elefanten på tumlebrættet og tag på en spændende safari på elefanten ved at skubbe barnet rundt til forskellige stedet i huset.

Ligge på maven på musen

Ligge på maven på musen er en øvelse der er super god når dit barn er blevet tryg ved at ligge på maven på brystet, eller på dit lår i forskellige vinkler. Nu kan barnet begynde selvstændigt at ligge på maven.

Musens udformning hjælper dit barn til lettere at løfte hovedet, men kræver alligevel at dit barn er begyndt at kunne holde hovedet lidt selv.

Musen fra bObles kan ikke købes hos GymnastikGuiden da bObles udelukkende tilbyder dette produkt i samarbejde med deres barselsbreak. Alternativt til musen kan man benytte en siddekile, bObles krokodille (liggende modsat) eller lign. skrå underlag.

Læg gerne spændende legetøj foran, eller læg dig ned foran og vær nærværende med dit barn. Ros når barnet løfter hovedet.

Lav øvelsen på et godt underlag.

Gymnastik guiden

Gymnastik Guiden ApS

info@gymnastikguiden.dk

CVR: 39348403