Landingstræning

Landingstræning er et centralt element i gymnastikken eftersom alle spring ender med en landing. Landingstræning er vigtig for at sikkerheden hele tiden er i top. Inden for teamgym på konkurrenceplan er landingstræning yderligere vigtigt, da der her ligger store fradrag.

Nedenfor har GymnastikGuiden sammensat en række øvelser der har til formål at styrke gymnasterne til at mestre deres landing.

Squat – siddende op af væg

Squat – siddende op af væg er en øvelse der er rigtig god for gymnasten, når man skal øge muskelstyrken samt gøre gymnasten bevidst om brug af muskelgrupperne til en god landing. Øvelsen udvides gradvist med længere intervaller.

Præcisions hop

Præcisions hop er en øvelse hvor gymnasten træner balance i landingen efter et hop. Øvelsen kan udføres på alle typer underlag, men det anbefales at lade gymnasten lande på en tæppeflis for at have et afgrænset landingsområde.

Lad gymnasten øve sig i at absorbere landingen og lande nærmest lydløst på tæppeflisen.

Drop down landing

Drop down landing er en øvelse hvor gymnasten alt efter niveau hopper ned fra en given højde og lander i balance. Kunsten er at absorbere landingen.

I denne øvelsesbeskrivelse benytter vi en 4-delt skumplint, men side/endekasser, saltoplint, træplint eller lign. kan let benyttes.

Rulle over skumplint

Rulle over skumplint er en landingsøvelse der skal forberede gymnasterne på landingen efter et saltospring. Øvelsen udføres ved at gymnasten laver en rulle hen over skumplinten og herefter træner at tæmme landingen. Højden kan varieres alt efter gymnastens niveau og højde.

Baglæns rulle ud fra skumplint

Baglæns rulle over skumplint er en landingsøvelse der skal forberede gymnasterne på landingen efter et baglæns saltospring. Øvelsen udføres ved at gymnasten laver en baglæns rulle hen over skumplinten og herefter træner at absorbere landingen. Højden kan varieres alt efter gymnastens niveau og højde.

OBS at gymnasten altid måler om afstanden til kanten passer – dette gøres ved at ligge sig ned, og herefter skal salto plinten gerne stoppe ved gymnastens top af skuldrene.

Et-bens hop

Et-bens hop er en landingsøvelse der skal styrke gymnasternes fodled til at blive stærke og til at kunne reagere hurtigt for at skabe balance i landingen. Øvelsen udføres ved at gymnasten hopper op og ned fra nogle skumredskaber fx. sidekasser eller skumplint. Vigtigt at gymnasten opnår balance mellem hvert spring ned fra kasserne.

Hop og land – i alle retninger

Hop og landing – i alle retninger, er en øvelse der udfordrer gymnastens balance og samtidig styrker og forbereder gymnasten på at kunne lande sine spring – også de spring som ikke helt gik som planlagt.

Baglæns afsæt fra springbræt

Baglæns afsæt fra springbræt er en øvelse som er god til at træne det baglæns afsæt og landing – afsættet der bl.a. bruges til baglæns salto og med en teknik som kan overføres til bl.a. flikflak og landingen som skal mestres i bl.a. baglæns salto.

 

Baglæns salto fra springbræt

Baglæns salto fra springbræt er en øvelse hvor gymnasten, når den stående baglæns salto mestres, let kan træne landingen efter baglæns salto. Springbrættet, sammen med højden fra skumkassen, tilfører gymnasten overskud og energi, og derved kan der trænes mange landinger uden gymnasten bliver træt!

Gymnastik guiden

Gymnastik Guiden ApS

info@gymnastikguiden.dk

CVR: 39348403