Rulle “tag-fat”

Beskrivelse

Rulle – tagfat er en øvelse som skal hjælpe gymnasterne til at få succes med at komme op at stå efter rullen, uden at sætte hænderne i underlaget. Øvelsen udføres ved at gymnasten laver en rulle hen imod instruktøren som står overfor med hænderne fremme. Gymnasten skal herefter række frem og tage fat i instruktørens hænder og kan på den måde i starten få hjælp til at komme op at stå.

Instruktøren skal så gradvist hjælpe mindre og mindre og til sidst træde et skridt for meget tilbage så gymnasten slet ikke kan nå instruktøren og derfor uden hjælp kommer op at stå.

Udførelse

  1. Gymnasten stiller sig stående og gør klar med armene pegende let op. Instruktøren står overfor med arme der rækker frem mod gymnasten. Afstanden afhænger af gymnastens længde på rullen.
  2. Gymnasten laver et afsæt fra hugsiddende mens armene peger frem. Efter afsæt skal ben og fodled strækkes.
  3. Gymnastens arme sættes i jorden og bruges til at styre den kraft som kroppen kommer mod underlaget med.
  4. Gymnasten kigger ind på navlen og rører underlaget med nakken/skulderbladet og ruller ned over ryggen i en lukket position.
  5. Gymnastens ben er strakte indtil rullen når ca. midt på ryggen, hvorefter benene aktivt bøjes og hælene presses mod bagdelen.
  6. Rullen kan enten laves med eller uden knæfatning. Det vigtige er at skuldre og arme til slut peger fremad.
  7. Gymnasten fortsætter sin rulle bevægelse til hugsiddende og rækker derefter ud efter instruktørens arme hvorefter gymnasten hjælpes til en stående position.

Typiske fejl

  • Gymnasten får ikke kigget ind og får derfor nakken bøjet bagover.
  • Gymnasten spænder ikke i armene og falder derfor tungt ned på ryggen i rullen.
  • Gymnasten spænder ikke i maven og holder sig lukket i rullen og lander derfor fladt på ryggen.
  • Gymnasten søger ikke frem med hænderne og presser samtidig ikke hælene mod bagdelen og har derfor svært ved at komme op at stå efter rullen

Fokusområder

  • Gymnasten lærer at kigge ind på navlen.
  • Gymnasterne skal begynde at spænde imod med armene så kroppen ikke bare falder ned på måtten.
  • At gymnasten strækker benene efter afsæt.
  • At de små gymnaster lærer knæfatning.
  • At gymnaster aktivt bukker benene og tager hælene mod bagdelen.
Gymnastik guiden

Gymnastik Guiden ApS

info@gymnastikguiden.dk

CVR: 39348403